Zdrowotne właściwości olejów

 Oleje roślinne. Często zastanawiamy się – który warto jeść, który jest najzdrowszy?

Przyjrzałam się temu zagadnieniu bliżej. 
 Tak naprawdę co jest wartościowego w olejach? Składnikiem, który ich łączy i daje lecznicze właściwości, są kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Z ich działania wynika wiele dobroczynnych właściwości:
  • obniżanie poziomu cholesterolu.
Zapobiegają odkładaniu się tzw.”złej” frakcji cholesterolu-LDL w ściankach naczyń. 
Normalizują też „dobry” cholesterol HDL, który usuwa nadmiar komórek tłuszczowych z żył i tętnic.
  • wspomagają terapię nowotworów
Kwas gamma-linolenowy zwalcza komórki rakowe. Ogranicza też ich zdolność do namnażania się (w przypadku raka piersi)
  • usprawnia pracę mózgu
Kwasy tłuszczowe są składnikiem komórek mózgowych.
  • poprawiają płodność
Pobudzają wydzielanie śluzu płodnego. 
Poprawiają jakość i ukrwienie macicy.
Według niektórych badań poprawiają męską potencję.
  • łagodzą kobiece dolegliwości
Magnez i kwasy tłuszczowe korzystnie wpływają na kobiecą gospodarkę hormonalną.
  • działają w cukrzycy
Usprawniają działanie insuliny.
  • wpływają na trawienie, odchudzanie
Zapobiegają magazynowaniu tłuszczu poprzez uaktywnienie funkcji tzw. brunatnej tkanki tłuszczowej, której zadaniem jest spalanie zbędnego tłuszczu i przetworzenie go na ciepło.
  • poprawiają stan skóry
Wpływają na funkcjonowanie komórek-membran i przestrzeni międzykomórkowych.
Utrzymują odpowiednie nawilżenie.
Neutralizują wolne rodniki.
Inicjują produkcję enzymu delta-6-desaturazy, który ma wpływ na leczenie chorób skórnych.
  • leczą choroby reumatyczne
Kwasy tłuszczowe łagodzą bóle reumatyczne, pobudzają regenerację tkanki chrzęstnej i łącznej, przyspieszają gojenie ran, przeciwdziałają zapaleniu stawów.
  • rola w odporności
Chronią przez zachorowaniem.
Mają działanie odtruwające- usuwają toksyny, powodują utworzenie mechanizmu osłonowego.
  • wpływają na układ krążenia
Działają antyagregacyjnie. 
Obniżają chorobowo podwyższone ciśnienie.
Obniżają ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej, zawału serca, udaru mózgu.
 Który olej wybrać? 


 Ważna jest nie tylko zawartość kwasów omega-3 i omega-6, ale też proporcja.
Organizm nie jest w stanie syntetyzować kwasów omega-3, za to omega-6 jest dużo łatwiej dostępne. 
 Optymalna proporcja tych kwasów to:

omega-6 : omega-3 = 4:1

 Najbardziej zbliżony do ideału okazał się olej z orzechów włoskich, z proporcją 5:1.
Polecany przez dietetyków olej lniany ma proporcję 1:1,4.
Niedoceniany olej rzepakowy, który jako jeden z niewielu nadaje się do smażenia, ma proporcję 2:1, jak również witaminy A, E, D, K.

 Podaję też jako ciekawostkę proporcje które znalazłam dla innych olejów:

olej z pestek dyni 96:1
olej z awokado 15:1 (jest odporny na działanie wysokich temperatur!), zawiera też wiele witamin.
olej słonecznikowy 119:1, zawiera też dużo witaminy E.
olej z pestek winogron 115:0
olej sezamowy 78:1, zawiera lignany, wyrównujące korzystnie proporcje cholesterolu oraz witaminy i minerały.
olej arachidowy 57:1, zawiera też witaminy A i E.
olej sojowy 9,4:1 (warto tylko nierafinowany). Zawiera też lecytynę, flawonoidy, sterole.

 Warto wspomnieć też o:
oleju z pestek dyni, gdyż zawiera poza kwasami tłuszczowymi wiele witamin-E, B1, B2, B6, A, C, D oraz potas, magnez, selen, cynk, fitosterole.  

oleju wiesiołkowym-zawiera fitosterole, cynk, selen, magnez, wapń, witaminę E. Podaje się go w problemach skórnych oraz przy objawach napięcia przedmiesiączkowego. (Preparat w kapsułkach dostępny w aptekach)

 Olej lniany jest podstawą diety dr Budwig, która zaleca pastę budwigową na bazie tego oleju (połączenie oleju z chudym twarogiem).
Dieta ta jest pomocna w leczeniu chorób serca, cukrzycy i nowotworów.

5 komentarzy

  1. Musze cie poprawic: Omega3 : Omega6 = 1: 4 => Omega6:Omega3 = 4:1
    Dl.atego jest Olej slonecznikowy nie za zdrowy bo ma na duzo Omega6. Lepiej uzywac Olej rzepakowy. Nadmiar omega-6 objawia się:
    -Zaburzeniem równowagi
    -immunologicznej organizmu
    -Zwiększonym ryzykiem zachorowania na nowotwory
    -Problemami z poziomem cholesterolu we krwi
    -Ryzykiem chorób i zaburzeń pracy
    -serca i układu krążenia
    -skłonnościami do alergii,
    -zmian skórnych i ryzyka AZS oraz -innych chorób atopowych
    -problemami natury emocjonalnej i psychicznej, jak np. depresja.
    -zaburzeniami metabolicznymi
    -Zaburzeniami trawienia
    -Rozregulowaną gospodarką hormonalną organizmu
    -Przyspieszonym krzepnięciem krwi
    -Zaostrzaniem stanów zapalnych

    zrodlo:http://www.nazdrowiesposob.com/omega-6/

  2. Marta masz rację i bardzo Ci dziękuję za tę uwagę-wkradł się błąd, który już poprawiłam 🙂
    Faktycznie w diecie zarówno nadmiar jak i niedobór składników jest szkodliwy, a najważniejsza jest równowaga. Także nadmiar kwasów omega-6 nie jest korzystny-tak jak napisałaś 🙂
    Powiem szczerze, że rozwinęłam się od czasu, gdy napisałam ten post i teraz wyglądałby już nieco inaczej. Znalazłam też inne tabele proporcji kwasów omega w olejach, ale wnioski dotyczące jakości olejów są takie same.
    Nie wspomniałam o oliwie z oliwek, która ma bardzo dobrą proporcję kwasów omega, dlatego z ogólnie dostępnych tłuszczy oliwa i olej rzepakowy to najlepsze tłuszcze z kwasami omega-3. Do smażenia jednak lepiej stosować tłuszcze nasycone, gdyż są trwalsze i ich struktura chemiczna nie ulega zmianie pod wpływem temperatury. Nadmiar tłuszczy nasyconych jest niekorzystny, dlatego powinno się ograniczyć przygotowywanie potraw przez smażenie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *