Trująca margaryna?

 Poszłam sobie do przychodni a tam-mnóstwo ulotek. Zaciekawiła mnie ulotka z dietą na obniżenie cholesterolu. Napisana przez pewną panią magister na spółkę z panem doktorem pełna mądrości i… Firmowana zresztą przez firmę farmaceutyczną. Ciekawym zaleceniem w codziennej diecie była-codzienna dawka margaryny. Zewsząd bombardują nas reklamami promującymi margaryny.

Margaryna-produkt syntetyczny.
Tymczasem margaryna to produkt syntetyczny, producent mając na celu zwiększyć trwałość i obniżyć koszty produkcji, niekoniecznie dodał jej tym jakości. Powstaje w procesie katalitycznego uwodornienia płynnych olejów roślinnych.

Izomery trans.
 Najgroźniejsze są margaryny twarde, gdyż zawierają izomery trans. Powstają one w procesie uwodornienia tłuszczy płynnych, aby je przeprowadzić w zwartą konsystencję. Ten składnik na działanie rakotwórcze i teratogenne. Margaryny miękkie są pod tym względem bezpieczniejsze, mają obniżoną ich zawartość.
Profesor Grażyna Cichosz – specjalista do spraw żywienia, pisze obszernie o przewadze masła nad margaryną. Izomery trans hamują przemiany kwasów omega-3 i omega-6, które są niezbędne do funkcjonowania naszego organizmu. Być może otaczająca nas epidemia nowotworów ma swoje źródło w żywności, z prawdopodobną zasługą margaryny. Komórki naszego organizmu nie mając dostarczanych zdrowych składników niezbędnych do ich budowy przestają poprawnie funkcjonować. Przy nadmiarze składników pronowotworowych, naturalne mechanizmy naprawcze organizmu nie dają rady.

Dobry cholesterol?
Cholesterol, zawarty w maśle, powszechnie uważany za groźny składnik, tak naprawdę jest niezbędny do funkcjonowania organizmu, zwłaszcza układu nerwowego. Spożycie tłuszczy zwierzęcych może zwiększyć poziom cholesterolu, ale jeśli spożywamy w diecie kwasy omega-3, to zagrożenie miażdżycą spada. ( tak zwany paradoks grenlandzki)
Zaburzenia gospodarki lipidowej są przyczyną zaburzeń neurologicznych, a skłonność do depresji, lęków i agresji ma związek z niskim poziomem cholesterolu.
Dodam, że czynników rozwoju miażdżycy jest wiele, a poziom cholesterolu to tylko jeden z nich.

Proporcje omega-3 do omega-6.
Ważny aspekt-proporcja kwasów tłuszczowych. W olejach roślinnych oraz w margarynie zwykle proporcje są niekorzystne. Optimum to 4:1 (omega-6 do omega-3), tymczasem np.w oleju słonecznikowym jest 335:1. Nadmiar kwasów omega-6 hamuje przemiany kwasów omega-3, które są najkorzystniejsze dla nas.

Mam nadzieję, że udało mi się zasygnalizować problem otaczającej nas sztucznej żywności i skłonić do lekkiej nieufności w to, co jest promowane.

Do przeczytania!

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *