Mózg nie lubi cukru

 Mózg to organ, który jest nam niezbędny do funkcjonowania i bycia świadomym uczestnikiem życia. To, jak on funkcjonuje wpływa na to, jak odbieramy rzeczywistość.

Neurony tworzą się całe nasze życie

 Kiedyś sądzono, że neurony tworzą się tylko w dzieciństwie. Teraz naukowcy mówią, że dzieje się to przez całe nasze życie, dlatego warto dbać o nasz mózg. Bardzo ważne jest to, co jemy, gdyż ma to ogromny wpływ na nasze myślenie i zapamiętywanie.

 Oczywiście warto odpowiednio zbilansować witaminy i składniki mineralne w diecie.

Aspekt cukrowy

 Nasz mózg nie umie przetwarzać składników odżywczych. Jedyną substancją, jaka go zasila jest glukoza. Ale myli się ten, kto sądzi, że czysta glukoza jest najlepsza dla mózgu w każdej ilości.

 Wysoki poziom glukozy we krwi powoduje wyrzut insuliny. Ten hormon uszkadza naczynia krwionośne, przez to utrudnia dopływ krwi do mózgu.

 Nadmiar cukru wpływa też negatywnie na połączenia między neuronami, a to właśnie one powodują przepływ informacji.

 Więcej o cukrze pisałam tutaj (KLIK)

Produkty o niskim indeksie glikemicznym

 Żeby uniknąć nagłych skoków cukru, należy spożywać produkty z niskim indeksem glikemicznym, czyli takie, po spożyciu których poziom glukozy we krwi rośnie powoli. Zaliczamy tu warzywa oraz tzw. grube kasze, nasiona roślin strączkowych, orzechy.

Eksperyment na szczurach

 Szczury podzielono je na dwie grupy – obu podawano syrop kukurydziany, a jednej z grup dodatkowo kwasy omega-3. Przez sześć tygodniu sprawdzano, jak szczury radzą sobie w labiryncie.

 Wyniki pokazały, że szczury, które były dokarmiane samą słodyczą radziły sobie bardzo słabo. Stwierdzono u nich ubytek w przekazywaniu informacji między neuronami.

Wniosek:

 Spożywanie słodkich produktów może pogorszyć proces zapamiętywania i uczenia.

Wyjątek przed dużą aktywnością intelektualną

 Jest wyjątek, kiedy coś słodkiego może przynieść korzyści. Jeśli jesteś przed dużą aktywnością intelektualną, np. przed egzaminem, warto mieć przy sobie np. kostkę czekolady. Ta niewielka ilość cukru sprawi, że nasz mózg ruszy do „walki” :)

Kwasy omega-3 a mózg

 Eksperyment na szczurach pokazał rolę kwasów omega-3 w funkcjonowaniu mózgu.

 Kwasy omega-3 wchodzą w skład błon lipidowych komórek, również nerwowych. Tworzą też wyrostki komórek nerwowych – akson i dendryty. Poprawiają pamięć i koncentrację uwagi.

Gdzie je można znaleźć?

 W tłustych rybach (śledź, tuńczyk , łosoś, makrela, sardynki, halibut), w tranie oraz w nasionach lnu, orzechach.

 Więcej informacji o kwasach omega-3 znajdziesz tutaj (KLIK)

Dzisiejsze wnioski

 Unikaj produktów o wysokim indeksie glikemicznym.

 Uwzględniaj spożycie kwasów omega-3 w diecie.

You may also like...

14 Responses

  1. Natalia Fedan pisze:

    Super artykuł – bardzo mnie ciekawi wiedza o tym, jak dieta wpływa na nasze funkcjonowanie.

  2. Gdy przeszłam na dietę bezcukrową rodzice zaczęli mi wmawiać, że mój mózg przestanie się rozwijać bo cukier produkuje jakieś „niezbędne” składniki – jednak nie dałam się obałamucić :) Twój wpis tylko umacnia mnie w moim postępowaniu :)
    Zapraszam do mnie po bezcukrowe przepisy : http://healthy7heaven.blogspot.com :)

  3. Jewgienia pisze:

    Jaki paradoks :) A nam od małego mówili, że słodkie pomaga w myśleniu :)

  4. Miło dowiedzieć się czegoś nowego. Ja ciągle walczę z apetytem na słodkie i dzięki Tobie mam kolejny argument by zaprzestać temu uzależnieni-owi

  5. Szkoda, że wykład w Łodzi, bo chętnie bym posłuchała :)

  6. Ciekawe. Idę czytać dalej:-)

  7. Jak się poczyta o tym co cukier robi z neuronami to nadwaga wydaje się być najmniejszym problemem 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *