Jak osiągnąć sukces w zdrowym odżywianiu?

Zastanawiałeś się, jak osiągnąć sukces z zdrowym odżywianiu?

Ciągła praca nad zmianą.

Najbardziej cenimy spektakularne diety, za to nie doceniamy małych zmian, które są trwałe. Dieta Dąbrowskiej czy jakakolwiek inna bywają wartościowe, ale jeśli nie wprowadzimy trwałych zmian żywieniowych, to nie mają one większego sensu. To tak, jakbyś chciał przebiec maraton, a na co dzień unikasz ćwiczeń fizycznych. Może dasz radę, może nawet przed maratonem przygotujesz się do niego, ale po nim zapominasz o zdrowych nawykach i twoja forma znów spada.

Co z ochotą na drobne grzeszki?

Myślę, że zniechęcające są drobne „grzeszki”. Zjadłeś kawałek ciasta i z diety „nici”? Wydaje mi się, że jeśli masz na ten jeden kawałek ogromną ochotę i raz na parę dni zjesz go z radością, to nic się złego nie stanie. Najważniejsze, żeby uwzględnić to w posiłkach, aby pozostała ilość nie była zbyt dużą porcją. Dodatkowo – zjedz z radością, z przyjemnością. Nie miej wyrzutów sumienia. Nie o to chodzi.

Asertywność na spotkaniach ze znajomymi.

Dochodzi tu jeszcze kwestia asertywności. Jeśli jesteś u znajomych, a autentycznie nie masz ochoty na słodycze, postanowiłeś ich nie jeść lub nie jesteś głodny, to absolutnie masz prawo podziękować. W alternatywie poproś o herbatę, kawę czy wodę – o to, co mogą ci zaoferować i co jest ci teraz potrzebne. Jeśli przed wizytą wiesz, że nie jesz słodkiego, to po prostu uprzedź gospodarzy. W końcu zależy im na tym, żeby tobie, jako gościowi sprawić przyjemność.

Zmień choć jeden zły nawyk.

Z własnego doświadczenia wiem, że np. dieta – post Dąbrowskiej, ten restrykcyjny (nie mówię o codziennych zaleceniach doktor Ewy Dąbrowskiej) wymaga przygotowania, dyscypliny, przestrzegania zasad i mądrego, wielotygodniowego wychodzenia z postu. Jeśli czujesz, że to dla Ciebie za dużo, nie rób tego. W zamian zmień jeden zły nawyk, np. ogranicz jedzenie na noc lub alkohol, fast-foodowe jedzenie.

Zasady zamiast zakazów.

Zakazy działają na psychikę w ten sposób, że chcemy je złamać. Nie definiuj zakazów, tylko ustal swoje zasady. Ich celem ma być twoje dobro, więc przestrzegając ich myśl o tym, że właśnie dbasz o siebie.

Pozwól sobie na drobne przyjemności.

W przeciwieństwie do zasady, zakaz kojarzy się z czymś złym, czego nie wolno. Wobec zakazu często rodzi się bunt. Gdy czegoś sobie zakazujesz, potem rodzi się ogromna chęć pofolgowania sobie. Warto więc raz na jakiś czas pozwolić sobie na przyjemność zjedzenia czegoś dla przyjemności, np. kawałka ciasta, którego zwykle unikasz, zamiast po kilku miesiącach unikania słodyczy kupić kilogram ciastek i zjeść go w ukryciu, a potem mieć wyrzuty sumienia i ból brzucha.

Kieruj się miłością do siebie.

Przy swoim odżywianiu kieruj się miłością do siebie i swojego ciała. Odżywiaj się po to, by czuć się dobrze i być zdrowym.

Odróżnij emocje od głodu.

Są takie chwile, kiedy odczuwasz ogromne emocje i wtedy czujesz nieodpartą chęć zjedzenia czegoś kalorycznego?

Nazwij emocje. Pomyśl sobie – jestem zdenerwowany, zestresowany lub zmęczony. Właśnie dlatego chcę coś zjeść. Tak naprawdę nie odczuwam głodu.

Proste ćwiczenia wyciszą emocje.

Jeśli się zastanowisz, to głód jest wtedy, gdy myślisz o tym, by zjeść cokolwiek. Jeśli Twój głód dotyczy tylko batonika czy chipsów to znaczy, że obszarem, którym powinieneś się zająć jest Twoja psychika. Wsłuchaj się wtedy w swój oddech, w swoje emocje. Mnie pomógł tekst Beaty Pawlikowskiej z jej książki o podróży do Indii. Częścią jej medytacji było tam myślenie o tym, jak powietrze opływa prawą dziurkę od nosa. Myślenie o dziurce od nosa i o oddechu w chwilach ogromnych emocji autentycznie kilkukrotnie pozwoliło mi oderwać się od skrajnych emocji i dojść do równowagi. Spróbuj.

Podsumowanie:

  • regularnie pracuj nad odżywianiem,
  • celebruj przyjemności w sposób kontrolowany, zamiast popełniać niekontrolowane grzeszki,
  • planując odżywianie, po prostu dbaj o siebie, rób to z miłości i szacunku do siebie,
  • rozpoznaj negatywne emocje i staraj się je kontrolować i umiejętnie wyciszać.

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *