Czy warto jeść płatki na mleku? Wykład motywacyjny odcinek 2.

Jak pisałam (TUTAJ), 8 lutego miałam wykład inspiracyjny w „Project Cafe”.

Mówiłam o produktach, które uważamy za zdrowe, a mogą takie nie być. Czas na cenną wiedzę z tego wykładu.

Czas na część drugą wiadomości.

Część pierwsza była TUTAJ, mówiłam o kawie rozpuszczalnej.

Jakie jeszcze zdrowotne pułapki czekają na nas podczas śniadania?

 Na śniadanie wiele osób preferuje płatki kukurydziane lub innego rodzaju płatki śniadaniowe. Szczególnie dzieci lubią tego typu produkty, gdyż są często słodkie, mają wspaniałe kształty, kolor i pięknie pachną.

Jakie niebezpieczeństwo kryje się w płatkach śniadaniowych?

 Kukurydza jest obecnie głównie z upraw GMO, czyli jest modyfikowana genetycznie. Poza tym, w takich płatkach jest bardzo dużo cukru oraz chemicznych dodatków, które nadają im trwałość, barwę i zapach. Specjalny przemysłowy sposób wytwarzania sprawia, że płatki śniadaniowe są chrupiące. Przykładowy skład płatków poniżej:

płatki sniadaniowe

Czy nadal chcesz jeść chemiczne płatki śniadaniowe? Już nie?

Tylko czym je zastąpić?

Jest kilka możliwości.

1. Płatki owsiane.

Są niskoprzetworzone. Zawierają witaminy i błonnik. Nie zawierają cukru ani dodatkowej chemii. Wystarczy dzień wcześniej zalać wodą, żeby zlikwidowac składniki antyodżywcze – fityniany.

2. Kasza jaglana.

Żeby nie była gorzka, upraż suchą kasze na patelni lub sparz ją na sitku. Następnie ugotuj na wodzie.

Do obu tych produktów można dodać świeże lub suszone owoce, miód, cynamon, jogurt czy kakao. W ten sposób powstaje zdrowe, pyszne śniadanie.

Jeśli mowa o płatkach i kawie, to nie sposób nie wspomnieć o mleku.

Najczęściej kupujemy mleko UHT. Powstaje ono w wyniku sterylizacji błyskawicznej mleka. Co mnie najbardziej zaciekawiło w takim mleku?

Nie da się go skwasić. Pozostawione na dłuższy czas nie ulega fermentacji, tylko gnije. Zabiera to około dwa tygodnie. Czy to nie dziwne, że tyle czasu może stać niezmienione?

Ja pamiętam swoje dzieciństwo i mleko w woreczku. Na następny dzień już było kwaśne. Mama często robiła z niego naleśniki, żeby je wykorzystać, a Tata produkował domowe, pyszne jogurty.

Moim zdaniem to, że mleko UHT nie kwaśnieje oznacza, że jest martwe.

mleko

Poza tym, mleko jako takie zawiera kilka newralgicznych substancji:

  1. Insulinopodobny czynnik wzrostu IGF.

  2. Kazeinę.

  3. Laktozę.

Jeśli chodzi o insulinopodobny czynnik wzrostu, to jest to super składnik, ale dla kulturystów, o czym można poczytać na forach dla sportowców. Jest to też całkiem niezły składnik dla dzieci, bo pomaga im rosnąć. Za to nam, dorosłym, jest zupełnie niepotrzebny. Wręcz szkodliwy, bo może się przyczyniać do niektórych rodzajów nowotworów.

Kazeina, drugi składnik, odpowiada za alergię na mleko. Jest ciężka do strawienia dla naszego układu pokarmowego, stąd wiele zaburzeń żołądkowo-jelitowych po spożyciu mleka.

Laktoza to cukier mleczny. Dzieci trawią laktozę, natomiast u sporej części dorosłych, szczególnie u Azjatów, rdzennych ludów Australii – Aborygenów czy u mieszkańców Afryki, enzym ulega wyłączeniu w dorosłym życiu. Brak tego enzymu skutkuje nietolerancją laktozy i zaburzeniami po spożyciu mleka. Jesteśmy w stanie to ominąć, stosując preparaty farmaceutyczne zawierające enzym laktazę. Tylko po co?

Więcej o mleku pisałam TUTAJ.

Jesteś ciekawy o czym jeszcze mówiłam na wykładzie?

Napiszę wkrótce :)

You may also like...

20 Responses

  1. Mama Filipa pisze:

    Mój 16 miesięczny syn uwielbia owsiane na wodzie. I póki nie wie, że istnieją inne, to przy owsianych pozostaniemy :)

  2. Paulina pisze:

    Uwielbiam owsiankę na wodzie z dodatkiem jogurtu naturalnego i owoców. Bardzo fajny wpis.

  3. Sama często jem płatki owsiane lub jaglane na śniadanie. Można z nich wyczarować na prawdę wiele ciekawych potraw :)

  4. Ewa pisze:

    Zapomniałam już, że płatki kukurydziane to nie jest zdrowe jedzenie. Dziękuję za przypomnienie! Powodują szybki wzrost cukru we krwi, a to może skutkować roztargnieniem, nadwrażliwością i złą komunikacją małżeńską :)

  5. Paweł pisze:

    Insulinooporny czynnik wzrostu IGF – zaciekawiłaś mnie 😀 Świetny tekst, daje dużo do myślenia. Straszne jest że czycha na nas tyle pułapek wszędzie w jedzeniu

  6. Nie przepadam za płatkami, a już owsiane czy jaglane to paskudztwo.

  7. abakercja pisze:

    płatki jak najbardziej tak. ale naturalne płatki a nie przetworzone produkty z dodatkiem cukru innych zbędnych składników. ja robię pyszne owsianki ze zwykłych płatków owsianych, jęczmiennych, pszennych lub żytnich.

  8. Agnieszka D. pisze:

    Płatki mam dość rzadko, ale owsiankę lubię :) szczególnie, gdy dodam do niej trochę owoców.
    Swoją drogą też pamiętam mleko w woreczkach 😀

  9. MyJustyWorld pisze:

    Ja uwielbiam płatki owsiane wraz z owocami i bakaliami, są idealne na śniadanie, natomiast wszystkie gotowe mieszanki zawierają bardo dużo cukru, bardzo przydatny post.

  10. Krzysiek pisze:

    Czytając te artykuły coraz bardziej przekonuję się do zdrowego odżywiania. Może w końcu poważnie się zorganizuję w tym kierunku- wielkie dzięki. Naprawdę wiele cennych wskazówek w jednym miejscu – nie trzeba wertować całego internetu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *