Trzy środki na poprawę myślenia

Masz zwiększoną aktywność umysłową? 

Czy wiesz, jakie trzy środki na poprawę myślenia są najczęściej polecane? 

Jesteś ciekawy, jakie sposoby na zapamiętywanie polecają eksperci?

Środki na poprawę myślenia:


1. Żeń-szeń

 Jest to środek aktywizujący i może podnosić ciśnienie. Pobudza, podobnie jak kawa.
Można go stosować chwilowo, choć istnieją preparaty witaminowe, w których zalecają codziennie jego stosowanie. Badania potwierdzają skuteczność ekstraktu w przypadku stanów zmęczenia, obniżonej koncentracji, wywołanych stresem, przepracowaniem.
Mechanizm działania żeń-szenia jest bardzo złożony, między innymi poprawia transport tlenu we krwi do mózgu i mięśni, a także przewodnictwo nerwowe.

2. Lecytyna


Lecytyna zawiera cholinę, czyli witaminę B4. Ta z kolei służy do wytworzenia neuroprzekaźnika acetylocholiny. Acetylocholina pobudza wydzielanie adrenaliny i noradrenaliny, stąd mamy działanie zwiększające pamięć i koncentrację.
Niedobory choliny mają związek między innymi z chorobą Alzheimera, istnieją również doniesienia o efektywnym stosowaniu lecytyny w zwiększeniu koncentracji i pamięci u dzieci schizofrenicznych i autystycznych.
Świetnym źródłem lecytyny są żółtka jaja kurzego, soja czy wątróbka.
Istnieją preparaty farmaceutyczne w kapsułkach z dużą zawartością lecytyny, 1200 mg w jednej kapsułce.
Dodatkowo w badaniach na szczurach wykazano, że lecytyna znacząco obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów.

3. Miłorząb japoński


Jest to środek, który ma kilka mechanizmów działania.
Przede wszystkim pobudza krążenie, również mózgowe. Dzięki zwiększonemu przepływowi krwi poprawia sprawność umysłową.
Drugim efektem działania jest hamowanie tlenku azotu. Tlenek azotu nasila stany zapalne, przyśpiesza proces niszczenia komórek. Zahamowanie jego działania dobrze wpływa na myślenie.
Ekstrakt z miłorzębu japońskiego zapobiega tworzeniu się złogów beta-amyloidu, który uszkadza komórki nerwowe i powoduje chorobę Alzheimera.

Opinie ekspertów

Zapytałam ekspertów, jakie mają sposoby na zapamiętywanie.

Oto, co odpowiedzieli:

Ewa Arendarczyk,

ekspert od relacji małżeńskich, nauczyciel planowania rodziny, właścicielka w firmie „Laboratorium więzi”.

 Moje metody na zapamiętywanie? Jeśli chodzi o zapamiętywanie ciągu liczb np. pin do karty, to wypisuję jedną lub kilka liter z każdej liczby, albo słowo, które jest brzmieniem zbliżone do danej cyfry i tworzę hasło, które niekoniecznie ma sens samo w sobie, ale ja ten sens rozumiem i dzięki temu je pamiętam. Np. „pięść czy szczęście” to była metoda na zapamiętanie ciągu cyfr 5363.

 Jeśli mam zapamiętać tekst to piszę plan w taki sposób, żeby graficznie, wizualnie tworzyło to pewien zgrabny obraz, poszczególne punkty dobrze określały treść i aby tworzyły ciąg powiązanych ze sobą zdarzeń. Czasem wizualizuję słowa, treść przy pomocy obrazów, czasem śmiesznych, aby łatwo było odtworzyć to, co one oznaczają.

Wojciech Wawrzak,

prawnik kreatywny, pomaga przedsiębiorcom, twórcom i freelancerom, można go znaleźć na stronie www.praKreacja.pl, prawo dla kreatywnych.

 Mój sposób na efektywne myślenie i zapamiętywanie? Szczerze mówiąc, nie mam żadnego wypracowanego sposobu. Studia prawnicze skutecznie wyrobiły we mnie umiejętności zapamiętywania dużych partii materiału bez stosowania dodatkowych technik poza regularnym powtarzaniem. Jeśli natomiast zależy mi na tym, by pamiętać o czymś doraźnie, to myślę o tym przed zaśnięciem poprzedniego dnia i w ten sposób budzę się rano i wiem, co mam robić. 

Sylwia Pawlak,

psycholog, psychodietetyk, trener, coach zdrowia, z nią odżywianie jest ciekawe i radosne, działa na stronie http://www.fiolkaendorfin.pl/

 Do efektywnego myślenia i zapamiętywania trzeba się przede wszystkim dobrze przygotować. Nie wystarczy wziąć książki i zacząć wkuwać słówka. Połową sukcesu jest to jak się do tego zabierzemy.

 Nasz mózg zdecydowanie będzie lepiej funkcjonował jeśli zadbamy o jego nawodnienie (wodą, a nie kawą albo energetykami) oraz nakarmienie go węglowodanami złożonymi. Składnikami wspomagającymi naukę są też żelazo, magnez, potas, witaminy z grupy B. Odpowiadają za wysoki poziom koncentracji, usprawniają przewodzenie impulsów, chronią przed zmęczeniem. Naszymi przyjaciółmi na pewno będą koktajle, chipsy warzywne, masło orzechowe, mieszanki z orzechów i suszonych owoców. Oczywiście trzeba pamiętać o wysokiej jakości tych produktów i odpowiedniej porcji. Oprócz jedzenia, warto zwrócić uwagę na odpowiednią ilość snu w przewietrzonym pomieszczeniu oraz na aktywność fizyczną. Takie zadbanie o ciało i psychikę sprawi, że nauka będzie bardziej efektywna (WHO podaje, że odpowiedni styl życia może polepszyć nasze rezultaty nawet o 20%).

A jakie są Twoje sposoby na zapamiętywanie i poprawę myślenia?

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *